Gdy wymarzone mieszkanie ma usterki
Osoba, która kupiła od dewelopera lokal, i stwierdzi w nim wady, może żądać ich usunięcia lub obniżenia ceny.
Krzywe ściany czy okna, które trudno zamknąć. Mieszkanie nowe, a już z wadami. Nie oznacza to jednak, że kupujący nic nie może z tym zrobić. Chronią go przepisy, a mianowicie kodeks cywilny oraz ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (dalej: ustawa deweloperska).
Odbiór to podstawa
Artykuł 27 ustawy deweloperskiej przewiduje, że odbiór mieszkania odbywa się w obecności kupującego. Kupujący ma więc świetną okazję, żeby dokładnie obejrzeć lokal i wytknąć wszystkie niedoróbki przedstawicielowi dewelopera.
W jego trakcie sporządzany jest protokół, do którego nabywca może zgłosić swoje zastrzeżenia. Może także przypilnować, żeby informacja o nich znalazła się w protokole. Jest to tym ważniejsze, że od tego momentu deweloperowi biegną terminy na zbadanie wady i udzielenie odpowiedzi czy też usunięcie usterek.
Gdy w protokole nie zostaną odnotowane niedoróbki, powstaje swego rodzaju domniemanie, że z lokalem było wszystko w porządku. Trudniej więc będzie wywalczyć w sądzie naprawienie usterek, chyba że te wyjdą na jaw później.
Deweloper ma 14 dni od podpisania protokołu na zastanowienie się, czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta