Koszt wytworzenia sprzedanych gier komputerowych na szczególnych zasadach
RACHUNKOWOŚĆ Błędem producentów oprogramowania jest ujmowanie poniesionych na nie wydatków jako prace badawczo-rozwojowe bądź inne wartości niematerialne i prawne, a następnie ich amortyzacja po zakończeniu produkcji. Marta Gronos
Ustalenie kosztu wytworzenia sprzedanych produktów pozornie może wydawać się łatwe. Standardowo jest to iloczyn jednostkowego kosztu wytworzenia oraz ilości sprzedanych wyrobów gotowych. Jednak wytwórcy produktów wielokrotnej sprzedaży, m.in. gier komputerowych, nie mogą stosować tej metody. W przypadku takich produktów nie jest bowiem możliwe ustalenie jednostkowego kosztu wytworzenia. Wytworzony produkt może być sprzedawany przez nieokreślony czas i w nieznanej liczbie egzemplarzy. Jak zatem prawidłowo rozliczyć koszt wytworzenia produktów wielokrotnej sprzedaży?
Spółki, których przedmiotem działalności jest wytwarzanie we własnym zakresie m.in. oprogramowania komputerowego bądź gier komputerowych oraz ich sprzedaż, mają obowiązek prezentować w bilansie wytworzone produkty jako zapasy, w pozycji wyrobów gotowych. Częstym błędem popełnianym przez spółki jest ujmowanie poniesionych kosztów jako prace badawczo – rozwojowe bądź inne wartości niematerialne i prawne, a następnie ich amortyzacja po zakończeniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta