Kolej radzi sobie z dotacjami UE
Witold Słowik Sytuacja z inwestycjami na kolei diametralnie się poprawiła i jest zdecydowanie lepsza niż w latach 2007–2013 – mówi Arturowi Osieckiemu wiceminister inwestycji i rozwoju.
Rz: Jak porównałby pan aktualny Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) na lata 2014-2020 do jego poprzednika?
Pod względem wielkości oba programy są zbliżone. W poprzedniej perspektywie mieliśmy 28 mld euro, obecnie 27,4 mld euro. Przy czym ze względu na to, że teraz środki z polityki spójności dla Polski są większe niż poprzednio, to procentowo nowy program ma mniejszy udział w całej puli. Podobny jest również zakres udzielanego wsparcia. Te 27,4 mld euro to ok. 115 mld zł, razem z tzw. rezerwą wykonania. Dotychczas zakontraktowaliśmy już niemal 70 mld zł.
W których sektorach zawieranie umów idzie najszybciej?
W projektach miejskich – głównie dotyczących rozwoju sieci transportowej i komunikacji publicznej. Mamy ich w sumie 48, z czego na 45, w tym np. na współfinansowanie projektu tramwajowego w Poznaniu, są już podpisane umowy. Większość z 9,6 mld zł na ten cel jest już rozdzielona. Również w sektorze drogowym, w którym mamy najwięcej pieniędzy, większość budżetu już zakontraktowaliśmy.
Czyli budowa autostrad i dróg krajowych postępuje planowo?
Wygląda to bardzo korzystnie. W samym 2017 r. oddano do ruchu ok. 350 km nowych odcinków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta