Dyscyplinarka urzędnika państwowego rządzi się swoimi prawami
Rozwiązanie stosunku pracy z mianowanym urzędnikiem państwowym nie zależy od pracodawcy. W razie wystąpienia wskazanych w ustawie okoliczności skutek ten następuje z mocy prawa.
Każda z pragmatyk urzędniczych umożliwia natychmiastowe rozwiązanie stosunku pracy z zatrudnionymi na jej podstawie osobami czy to odsyłając w tym względzie do przepisów kodeksu pracy (kp) czy ustanawiając własne regulacje. Zasadą jest, iż do większości zatrudnionych w administracji publicznej a zatem np. do pracowników służby cywilnej oraz urzędników państwowych zatrudnionych na podstawie umów o pracę zastosowanie w tym względzie mają przepisy kodeksu, zwłaszcza art. 52 kp (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika). Do osób, cieszących się większą stabilizacją zatrudnienia, a więc zatrudnionych na podstawie mianowania (urzędników służby cywilnej i mianowanych urzędników państwowych) okoliczności, w których do takiego natychmiastowego zwolnienia z pracy może dojść określają ich pragmatyki zawodowe.
Decyduje pracodawca
Zarówno rozwiązania kodeksowe wynikające z art. 52 kp jak i przepisy ustawy o służbie cywilnej wymieniają podobne okoliczności, w jakich pracodawca skorzystać może z tego trybu rozwiązania stosunku pracy (>patrz tabela). W obu tych przypadkach rozwiązanie stosunku pracy nie może nastąpić po upływie miesiąca od dnia uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie.
Zasadą jest też, że samo wystąpienie wskazanych okoliczności nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta