„Rzeczpospolita” radzi
Czy utrata poświadczenia bezpieczeństwa pozbawi etatu?
- Urzędnik państwowy stracił poświadczenie bezpieczeństwa, wymagane na podstawie ustawy o ochronie informacji niejawnych na jego stanowisku. Czy wymóg posiadania tego poświadczenia mieści się w pojęciu uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku?
Zawiniona utrata uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku przez mianowanego urzędnika państwowego powoduje rozwiązanie jego stosunku pracy z mocy prawa. Przy czym jak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 9 stycznia 2012 r. (III PK 39/11) z literalnej wykładni określenia „uprawnienia konieczne do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku" wynika, wprost, że chodzi tu o wszystkie sformalizowane (potwierdzone dokumentem) wymogi kwalifikacyjne, bez których wykonywanie pracy na danym stanowisku jest niedopuszczalne. Obejmuje to, więc nie tylko dokumenty potwierdzające umiejętności fachowe (np. dyplom lekarza lub prawo jazdy), ale także wymagane przez prawo poświadczenie bezpieczeństwa. Wprawdzie wyrok ten zapadł w sprawie,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta