Sukcesja potrzebuje lidera i przygotowań
Sukcesja udaje się jedynie w co trzeciej firmie rodzinnej, choć planuje ją pół miliona przedsiębiorstw. Tajemnica sukcesu tkwi w dobrym przygotowaniu zmiany.
Spośród 2 mln firm w Polsce sukcesję planuje według szacunków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nawet 500 tys. O tym, że prowadzenie takiej firmy to nie jest łatwy biznes świadczą dane PARP – w prowadzonym przez nią programie „Early Warning" (wczesne ostrzeganie), połowa uczestników, czyli firm, które popadły w tarapaty z różnych powodów, to biznesy rodzinne.
Sukcesja także jest wyzwaniem. Według ekspertów zgromadzonych na panelu poświęconym temu tematowi na EKG w Katowicach, dwie trzecie biznesów rodzinnych deklaruje, że chciałoby przekazać firmę w ramach rodziny, ale potem dobrze kończy się jedynie co trzecie takie przekazanie władzy.
Sławomir Łoboda, wiceprezes LPP, wskazał pięć trudnych pytań, na które musi sobie odpowiedzieć założyciel przed rozpoczęciem przekazywania firmy, przede wszystkim – czy w ogóle sprzedawać biznes, czy zostawić go w rodzinie.
– Trzeba odpowiedzieć na pytanie o sukcesję personalną....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta