Dotacje na zadania zlecone
Dotacje celowe przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego na wykonywanie zadań zleconych powinny być rozpatrywane przez pryzmat realizacji celu, na jaki zostały przyznane, a nie w odniesieniu do ilości wykonanych czynności.
Na wstępie przypomnieć należy, że większość jednostek samorządu terytorialnego (JST) otrzymuje dotacje celowe na zadania zlecone w wysokości niepokrywającej wydatków związanych z ich realizacją, czego konsekwencją jest ich częściowe finansowanie ze środków własnych JST. Tę niezwykle trudną sytuację dodatkowo pogarsza stosowany przez wojewodów od 2015 roku nowy system wyliczania dotacji, którego wdrożenie doprowadziło do sytuacji, w której JST nie dość, że w dalszym ciągu muszą współfinansować realizację zadań zleconych ze środków własnych, to jeszcze część tej i tak niewystarczającej dotacji celowej na ich wykonywanie, zobowiązane są zwracać.
Dwa rodzaje postępowań
Sytuacja ta powoduje, że temat dotacji celowych na zadania zlecone, co zasygnalizowane zostało w poprzednich artykułach z cyklu poświęconego temu zagadnieniu („Rzeczpospolita" z 15 oraz 22 maja 2018 r.), może być rozpatrywany na dwóch, niezależnych od siebie, istotnych z punktu widzenia JST, płaszczyznach – cywilnej oraz administracyjnej.
Z pierwszą z nich mamy do czynienia w sytuacji, gdy JST decydują się na dochodzenie roszczeń ukierunkowanych na zwrot środków własnych wydatkowanych na realizację zadań zleconych przed sądem powszechnym w postępowaniu cywilnym. Druga natomiast aktualizuje się w przypadku zaskarżenia w trybie administracyjnym decyzji określającej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta