Współczesny patriotyzm bez patosu
Wystawa | „Ojczyzna w sztuce" w krakowskim MOCAK-u zaskakująco zachęca do porównań, wyzwala z lokalnych sporów i budzi ciekawość. Monika Kuc
Oglądając rzeźbę z tkaniny „Wielogłowy patriota" Melissy Vandenberg z USA, zastanawiamy się na przykład, dlaczego węża grzechotnika artystka „ubrała" w barwy amerykańskiej flagi i dodała mu dwie głowy? Komentarz obok podpowiada nam, że już od XVIII wieku ten często spotykany w Ameryce gatunek węża, był wykorzystywany jako znak formującego się państwa i jego siły. A jego dwie głowy mają wyrażać krytyczną ocenę artystki dwupartyjnego systemu politycznego w Stanach.
Z kolei instalacja „Syberia" ukraińskiego artysty Nikity Shalenny'ego na pozór wygląda na żartobliwe odtworzenie mapy Syberii przez rozwieszenie zielonych ręczników wprost na ścianie. Ale ma ona jednak głębszy podtekst. Użyte chińskie ręczniki są aluzją do rosnącego zainteresowania Chin tą częścią Rosji. Dziś Syberia (tradycyjnie kojarzoną z dziką przyrodą) uprzemysławia się, często właśnie przez rozbudowę chińskich fabryk na jej terenie.
Wideoinstalacja Aleksandra Janickiego pokazuje trójkę młodych ludzi o egzotycznej urodzie,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta