Organ powinien zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy
Postępowanie | W procedurze administracyjnej ciężar wykazania okoliczności istotnych dla sprawy spoczywa co do zasady na organie. Podważenie ustaleń organu wymaga jednak inicjatywy strony.
Do ogólnych zasad procedury administracyjnej należy m.in. zasada prawdy obiektywnej wyrażona w art. 7 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Zgodnie z tym przepisem w toku postępowania organy powinny stać na straży praworządności, a także z urzędu lub na wniosek stron podejmować wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
Zasady ogólne
W orzecznictwie podkreśla się, że zasady ogólne k.p.a. są dla organu wiążące na równi z innymi przepisami procedury administracyjnej, przy czym art. 7 k.p.a. jest nie tylko zasadą dotyczącą sposobu prowadzenia postępowania, ale także wskazówką interpretacyjną prawa materialnego (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 czerwca 1982 r., sygn. I SA 258/82, ONSA 1982/1/54).
Udowodnione naruszenie zasad ogólnych k.p.a. powinno być rozumiane jako wystarczająca podstawa do uchylenia decyzji (por. wyrok Sądu Najwyższego z 23 lipca 1992 r., sygn. III ARN 40/92, LEX nr 10909). Uzupełnieniem art. 7 k.p.a. jest wynikający z art. 77 § 1 k.p.a. obowiązek wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia przez organ całego materiału dowodowego. W tej sytuacji może powstać wątpliwość czy obowiązek przedstawienia dowodów ciąży tylko na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta