Autobusy napędzane dotacjami i ekologią
Polski rynek nowych autobusów bije kolejny rekord. W pierwszym półroczu 2018 roku sprzedano 1436 sztuk, o jedną czwartą więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Jeśli ta dynamika utrzyma się w kolejnych miesiącach, rejestracje za cały obecny rok zbliżą się do niewyobrażalnej dotąd bariery: 3 tys. sztuk.
Poprzedni próg 2 tys. sprzedanych autobusów został przekroczony w 2017 roku. Rosnące zakupy napędzane są przez dotacje unijne. Korzystają z nich zwłaszcza samorządy, odnawiając miejski tabor, m.in. poprzez pojazdy niskoemisyjne, w tym elektryczne i hybrydowe. Jeśli dwa lata temu udział takich ekologicznych autobusów w zakupach stanowił 2,2 proc., to w roku ubiegłym podskoczył do 7 proc., a w tym wzrósł do ok. 8,5 proc.
Obecny rok przynosi też dalszy wzrost sprzedaży autokarów, które polskie firmy wykorzystują w turystyce poza Polską. A dzięki inwestycjom przewoźników w obsługę dłuższych tras z dołka wychodzi segment autobusów międzymiastowych. ©℗ —adw >A19