Grosz do grosza i tańsza flota
finanse | Wynajem długoterminowy i nadzór nad kierowcami zapewniają uzyskanie wymiernych oszczędności w wydatkach na floty. TEKST POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY z Volkswagen Financial services
Całkowity koszt posiadania samochodu w firmie (często określany angielskim skrótem TCO, czyli Total Cost of Ownership) to łączne wydatki na pozyskanie, użytkowanie, utrzymywanie i w końcu pozbycie się aktywów w firmie na przestrzeni określonego czasu. Innymi słowy, w przypadku pojazdów jest to ogół kosztów, jakie wynikają z eksploatacji samochodu w firmie.
Ponad jedna trzecia całkowitego kosztu posiadania auta w firmie przypada na finansowanie. Kolejnym dużym wydatkiem, mającym 30-procentowy udział w TCO, jest paliwo oraz inne płyny eksploatacyjne. Blisko jedną piątą stanowią wydatki na utrzymanie, w tym przeglądy i naprawy. Ubezpieczenie i produkty zbliżone (np. assistance) tworzą 14 proc. kosztów, a 3 proc. przypada na personel zajmujący się flotą oraz narzędzia, przede wszystkim systemy informatyczne służące do zarządzania parkiem pojazdów.
– W skład TCO wchodzą koszty bezpośrednie i pośrednie związane z autem. Do tych pierwszych można zaliczyć finansowanie (w ramach środków własnych lub zewnętrznych, np. leasingu), zakup paliwa, ubezpieczenie, amortyzację/utratę wartości samochodu, przeglądy serwisowe i naprawy mechaniczne, a także ogumienie. Druga grupa wydatków, czyli koszty pośrednie, wiąże się z szeroko rozumianą administracją lub zarządzaniem flotą – tłumaczy Daniel Trzaskowski, dyrektor zarządzający Volkswagen Leasing...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta