Twórczość przerywana występami
Mamy okazję przekonać się, że najsłynniejszy polski pianista Ignacy Jan Paderewski był też dużej klasy kompozytorem.
Pedagog i wybitny twórca Władysław Żeleński powiedział o młodym Paderewskim, że jako pianista ma „przyszłość wielką", ale jako kompozytor „jeszcze większą". Nie był w tym sądzie odosobniony. Gdy po zakończeniu edukacji w Warszawie w latach 80. XIX wieku Paderewski udał się na studia do Berlina, wierzono w jego talent kompozytorski.
Paderewski chciał komponować, choć szedł śladem wytyczonym przez koncertujących wirtuozów, by wspomnieć Chopina czy Liszta. Obok solowych utworów fortepianowych szukał też innych form. Jest autorem choćby Sonaty na skrzypce i fortepian a-moll. Na Festiwalu wykona ją Alena Baeva z pianistą Vadymem Kholodenką.
Drobne utwory tworzone w latach 80. Paderewski zebrał w dwa zeszyty „Humoresek koncertowych" oraz w cykl „Miscellanea". Jako pianista chciał nimi urozmaicać swoje występy, ale nie stanowiły one dla niego okazji do wirtuozowskiego popisu. Były często grą z tradycją i formą.
Najlepszym przykładem jest Menuet G-dur, który...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta