Kolejowe weto Brukseli
Komisja Europejska zablokowała fuzję części biznesów koncernów Alstom i Siemens. Nie podoba się to rządom Francji i Niemiec. hubert kozieł
Spółka mająca powstać w wyniku połączenia kolejowych biznesów niemieckiego Siemensa oraz francuskiego Alstomu byłaby gigantem na europejskim rynku kolejowym. Mogłaby wypracować 15 mld euro przychodu rocznie. Komisji Europejskiej nie spodobało się jednak to, że miałaby 90 proc. rynku kolejowych urządzeń sygnalizacyjnych oraz 80 proc. rynku szybkich pociągów. Margrethe Vestager, unijna komisarz ds. konkurencji, postanowiła więc transakcję zablokować. A od 2014 r., czyli od początku urzędowania, zrobiła to jedynie pięć razy.
Jej decyzja z pewnością nie spodobała się w Berlinie i w Paryżu. Bruno Le Maire, francuski minister finansów, zapowiedział, że Niemcy i Francja rozważą działania prowadzące do zmian w unijnej polityce dotyczącej konkurencji. Wcześniej mówił, że zablokowanie fuzji będzie błędem politycznym. Miała ona doprowadzić do powstania silnego konkurenta dla firm z Chin