Jakie są skutki przyjęcia aktów prawa miejscowego niezgodnie z prawem
Samorząd | Uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. Powtarzające się naruszenia ustaw mogą doprowadzić do rozwiązania rady gminy i odwołania wójta. Anna Puszkarska radca prawny
Nadzór nad działalnością gminną jest sprawowany na podstawie kryterium zgodności z prawem – tak stanowi art. 85 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.). Organami nadzoru są: prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa (art. 86 u.s.g.). Mogą one wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych ustawami (art. 87 u.s.g.). Powoduje to np., że wojewoda nie ma kompetencji do formułowania i przekazywania wytycznych organom gminy (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 1562/11, LEX nr 1101483), a rada gminy czy wójt nie mogą wystąpić do niego z wnioskiem o udzielenie porady prawnej (por. wyrok NSA z 11 lutego 2009 r., sygn. II OSK 1502/08, LEX nr 518288). Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych, dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych (art. 88 u.s.g.).
Przesłanie aktu organowi nadzoru
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe trzeba przekazać w ciągu 2 dni od ich ustanowienia. Uchwała budżetowa, uchwała w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i zarządzenia wójta objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej przedkłada się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta