Sposoby na sfinansowanie inwestycji samorządowych
Nowe zasady dotyczące zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego mogą wykorzystać j.s.t. w inwestycjach prowadzonych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. dr Rafał Cieślak radca prawny, Uniwersytet Warszawski
Realizacja inwestycji przez jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.) najczęściej wiąże się z koniecznością zaciągania przez nie zobowiązań dłużnych. Do typowych źródeł finansowania inwestycji w podsektorze samorządowym zaliczyć można kredyty, pożyczki oraz obligacje. Z uwagi na to, że standardowe sposoby finansowania przedsięwzięć zawsze oddziałują na tzw. indywidualny wskaźnik zadłużenia, j.s.t. od wielu lat posługują się instrumentami alternatywnymi.
Bez względu na zastosowaną konstrukcję prawną, ich celem jest w praktyce pozyskanie środków finansowych. Zarówno pod rządami ustawy o finansach publicznych z 2005 r., jak też ustawy z 2009 r. (przed nowelizacją), niestandardowe metody finansowania nie były ewidencjonowane we wskaźniku zadłużenia j.s.t. (tzw. dług spłacany wydatkami), co czyniło je rozwiązaniami atrakcyjnymi i chętnie stosowanymi w praktyce.
Ponadto j.s.t. nie miały obowiązku zasięgania opinii regionalnej izby obrachunkowej o możliwości zawarcia takich transakcji. Ten stan rzeczy uległ istotnej zmianie wskutek uchwalenia ustawy z 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. W jaki zatem sposób traktowane są obecnie alternatywne sposoby finansowania inwestycji i czy jest szansa, aby choć niektóre z nich nie wpływały na indywidualny wskaźnik zadłużenia j.s.t.?
W praktyce obrotu gospodarczego w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta