Kto i na jakiej podstawie zarządza zbiorowymi prawami autorskimi?
Zakwalifikowanie stowarzyszenia zrzeszającego twórców jako organizacji zbiorowego zarządzania zależy od uzyskania przez nią zezwolenia wydawanego przez ministra właściwego ds. kultury. Jakub Dorosz-Kruczyński
Organizacje zarządzające zbiorowymi prawami autorskimi i prawami pokrewnymi są stowarzyszeniami szczególnego typu. Funkcjonują one na podstawie przepisów szczególnych, a nie ustawy o stowarzyszeniach. Na podstawie zezwolenia, udzielanego przez ministra właściwego ds. kultury - zarządzają one takimi prawami należącymi do ich członków. Podstawą ich działania jest ustawa z 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (dalej ustawa).
Obligatoryjne pośrednictwo
Ustawa wdrożyła do krajowego porządku prawnego tzw. dyrektywę CRM z 26 lutego 2014 r., która wprowadza obligatoryjne pośrednictwo organizacji zrzeszających twórców i inne podmioty uprawnione w zakresie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Potrzeba wprowadzenia takiego powszechnego zastępstwa wynika z praktyki obrotu prawami na dobrach niematerialnych. Indywidualnie działający uprawnieni z takich praw nie są w stanie skutecznie ich wykonywać, np. pobierać wynagrodzenia za korzystanie z utworu, z uwagi na olbrzymią liczbę użytkowników. Przykładem takiej organizacji jest Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS) założony w 1918 roku.
Zgodnie z przepisami ustawy zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi polega m.in. na zawieraniu umów o korzystanie z takich praw lub ich przedmiotów lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta