Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak odróżnić prawdę od fake newsa

22 czerwca 2019 | Plus Minus | Monika Kuc
Sun & Sea (Marina)  Złoty Lew dla Pawilonu Litewskiego
źródło: materiały prasowe
Sun & Sea (Marina) Złoty Lew dla Pawilonu Litewskiego
źródło: Materiały prasowe/ Biennale
źródło: Materiały prasowe/ Biennale
źródło: Materiały prasowe/ Biennale
1. Jos de Gruyter i Harald Thys „Mondo Cane” (wyróżniony Pawilon Belgijski ) ∑ 2. Teresa Margolles (Meksyk) „Muro Ciudad Juarez” ∑ 3. Banksy Wenecki mural z uchodźcą ∑ 4. Pawilon Japoński „Cosmo Eggs” ∑ 5. Roman Stańczak „Lot”, Pawilon Polski
źródło: Rzeczpospolita
1. Jos de Gruyter i Harald Thys „Mondo Cane” (wyróżniony Pawilon Belgijski ) ∑ 2. Teresa Margolles (Meksyk) „Muro Ciudad Juarez” ∑ 3. Banksy Wenecki mural z uchodźcą ∑ 4. Pawilon Japoński „Cosmo Eggs” ∑ 5. Roman Stańczak „Lot”, Pawilon Polski
źródło: Materiały prasowe/ Biennale

Banksy'ego nikt do Wenecji nie zaprosił. 
Najsłynniejszy twórca graffiti postanowił więc sam zaznaczyć swoją obecność na 58. Biennale Sztuki. Czyż najważniejsze artystyczne wydarzenie roku mogłoby się odbyć bez niego? Zostawił więc swój ślad na odrapanym murze nad weneckim kanałem.

Obyś żył w ciekawych czasach – to przewodnie hasło tegorocznego 58. Biennale Sztuki w Wenecji. Artyści mówią tu więc o przeróżnych współczesnych zagrożeniach: politycznych, społecznych, ekologicznych, o wojnach, o konfliktach, a także o imigrantach, kwestiach rasowych i feminizmie, demokracji, wreszcie – o nadużyciach władzy. Ale niech widz nie oczekuje tu realistycznych obrazów jak na World Press Photo, odsłaniających w całej drastyczności wszystkie okropieństwa tego świata, pokazujących w zbliżeniu ich sprawców i ofiary. Sztuka ma inne wyzwania niż dziennikarski dokument lub publicystyka.

Ralph Rugoff, kurator międzynarodowej wystawy na Biennale, a zarazem dyrektor Hayward Gallery w Londynie, podkreśla, że prezentowane w Wenecji dzieła odzwierciedlają różne aspekty niepewnej dziś egzystencji, aby pobudzić do krytycznego myślenia. Choć artyści nie tworzą politycznej siły, mogą zmienić nasz pogląd na świat lub poszerzyć go, o ile widzą go z wielu perspektyw. Kurator chce, żeby wystawa, do której zaprosił 79 artystów, „kwestionowała przesłanki naszego kategorycznego myślenia". I ma nadzieję, że sztuka może być „rodzajem przewodnika, jak żyć w ciekawych czasach".

Na sztucznej plaży

Do najczęściej podejmowanych tematów na tegorocznym Biennale w Europie zmagającej się z tropikalnymi upałami należą ekologiczne...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11387

Wydanie: 11387

Zamów abonament