Uchwała nie może zawierać regulacji dotyczącej cofnięcia ulgi
Akt prawa miejscowego nie może wykraczać poza zakres spraw określonych w upoważnieniu ustawowym, nawet jeśli jest to uzasadnione względami słuszności, celowości gospodarczej czy społecznej.
- Burmistrz planuje zgłosić projekt uchwały regulującej kwestie ulg w spłacaniu należności cywilnoprawnych gminie. W celu lepszego zagwarantowania interesów gminy planowany jest zapis o cofnięciu ulgi w razie gdy dowody, na podstawie których jej udzielono, okazały się fałszywe albo gmina została wprowadzona w błąd przez mieszkańca. Czy takie zapisy będą uprawnione?
Punktem wyjścia do analizy podanej problematyki są regulacje zawarte w art. 59 ust. 1–3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z ich treści wynika m.in., że w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym wymienionym w art. 9 pkt. 3, 4 i 13 (chodzi o: jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe oraz państwowe i samorządowe instytucje kultury) mogą być umarzane, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub płatność tych należności może zostać rozłożona na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Co jednak istotne, w ust. 2...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta