Przymiarka do spłaszczenia struktury sądów powszechnych?
Przepis rozporządzenia pozbawiony podstawy prawnej jest sprzeczny zarówno z prawem o ustroju sądów powszechnych, jak i z Konstytucją RP i nie może wiązać sędziów.
21 czerwca 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 18 czerwca 2019 r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (DzU z 2019 r., poz. 1141). Jak wskazano w tym rozporządzeniu, podstawę prawną do jego wydania stanowi art. 41 § 1 ustawy z 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (DzU z 2019 r., poz. 52, ze zm.), w myśl którego minister sprawiedliwości określi m.in. wewnętrzną organizację i porządek funkcjonowania sądów, szczegółowe zasady przydziału spraw, zasady ustalania składów wieloosobowych, porządek czynności w sądach, tok czynności administracyjnych, warunki i tryb udostępniania i przesyłania akt i dokumentów z akt.
Zakres upoważnienia do wydania rozporządzenia, który wynika z powyższego przepisu ustawy, jednoznacznie wskazuje, że na jego podstawie organ upoważniony, tj. minister sprawiedliwości, ma wydać przepisy, które mają zapewnić sprawne i szybkie działanie sądów z ekonomicznego punktu widzenia oraz rzetelnego wykonywania zadań powierzonych sądom.
Nieoczekiwanie w przepisach rozporządzenia znalazł się w § 118 (Rozdział 8 – „Orzeczenia") ustęp oznaczony jako 2. o następującej treści: „Wymienienie członków składu orzekającego obejmuje ich imiona i nazwiska poprzedzone wyrazami »sędzia« lub »sędziowie«, »asesor...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta