Warto uważać na naruszenia prawa znaków towarowych
Nawet osoby, które na co dzień nie mają do czynienia z prawem, mają świadomość, iż w obrocie gospodarczym nie jest możliwe swobodne wykorzystywanie logo znanych marek, np. producentów samochodów czy firm odzieżowych.
Przedsiębiorcy powinni mieć niezbędną kompleksową wiedzę dotyczącą nie tylko ochrony własnego znaku, ale też naruszenia cudzego prawa do znaku. W marcu 2019 polski ustawodawca dostosował polskie przepisy dotyczące znaków towarowych do standardów przyjętych w Unii Europejskiej.
Czym jest znak towarowy i kogo chroni
Do tej pory, zgodnie z ustawą prawo własności przemysłowej, znak towarowy musiał być przedstawiony w formie graficznej. Natomiast na gruncie obecnych przepisów znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym może być również wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.
Dzięki nowelizacji przedsiębiorcy mają szerszy wybór w kreowaniu znaków towarowych. Łatwiej niż dotychczas będzie można zarejestrować niekonwencjonalne znaki towarowe jak dźwięk, kolor czy hologram. Do tej pory rejestracja takich znaków była utrudniona, chociaż nie niemożliwa. Skutecznie udało się zarejestrować znak towarowy w postaci hejnału mariackiego – melodii granej z wieży krakowskiego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta