Przedsiębiorca ujmie w kosztach wydatki z okresu zawieszenia działalności
Zawieszenie działalności gospodarczej nie zwalnia z prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Poniesione wówczas koszty i przychody rozlicza się w zeznaniu rocznym – mówi Paulina Janosz, starsza księgowa w GOBS.
Czytelniczka „Rz" zawiesiła na trzy miesiące prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy w okresie zawieszenia może nadal ujmować koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? Jeśli tak, to jakie?
Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się zawiesić działalność, to nadal będzie mógł ujmować w kosztach podatkowych te wydatki, które są związane z zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodów. Są to najczęściej: przedłużane bądź zawierane nowe polisy ubezpieczenia majątkowego; usługi ochrony mienia; koszty usuwania skutków awarii; wykonywane niecierpiące zwłoki remonty; raty leasingowe; czynsz najmu; opłaty za media; opłaty za użytkowanie wieczyste; opłaty bankowe; abonament telefoniczny z wyłączeniem jednak opłat za wykonane rozmowy, chyba że wiązały się z zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodów.
Czy trzeba prowadzić księgowość?
Tak. Zawieszenie działalności gospodarczej nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku prowadzenia podatkowej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta