Przemoc rówieśnicza była, jest i raczej będzie
Jedno jest pewne: od technologii nie ma odwrotu. Pytanie, co zrobić, by minimalizować zagrożenia, jakie się z tym wiążą – zastanawia się Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
Z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego uczniowie nie chodzą do szkoły. Uczą się zdalnie. W praktyce oznacza to, że wiele godzin spędzają przy komputerze – nie tylko na edukacji, ale też przeglądając zasoby. Czy dzieci są bezpieczne w sieci?
Trzeba mieć świadomość, że świat wirtualny nie różni się zasadniczo od tego rzeczywistego. Trudno więc stawiać jednoznaczne oceny. Mówienie o stuprocentowym bezpieczeństwie byłoby nadużyciem, ale też nie oznacza to, że nie są bezpieczne. Można powiedzieć, że co do zasady dzieci są bezpieczne. Musimy natomiast wiedzieć, że narażone są w sieci na wiele niebezpieczeństw. I problem ten z roku na rok narasta.
Dlaczego?
Badania NASK Nastolatki 3.0 pokazują, że statystyczny młody użytkownik jest w sieci ponad cztery godziny dziennie. Dla porównania – dwa lata temu były to tylko dwie godziny. Do tego trzeba dodać dostęp do technologii, co oznacza, że ten statystyczny nastolatek praktycznie cały czas jest online. U młodych osób jest to bardzo intensywne, one równocześnie funkcjonują w dwóch światach. A im więcej są online, tym mocniej są narażone na zjawiska negatywne, które często są odzwierciedleniem negatywnych zjawisk w rzeczywistości fizycznej.
Takie jak przemoc czy jej odbicie w internecie – cyberprzemoc. Badania pokazują, że cyberprzemocy doświadcza już nawet co trzeci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta