Zamówienia publiczne w czasie epidemii
Mimo, że zamawiający zostaje zwolniony z obowiązku stosowania zasad obowiązujących w przetargach z powodu COVID-19, to musi pamiętać o obowiązkach wynikających z innych przepisów regulujących zaciągania zobowiązań.
8 marca 2020 roku weszła w życie ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Jednym z jej założeń jest zniesienie obowiązku stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych do udzielania niektórych zamówień.
Zgodnie z art. 6 tej ustawy do zamówień, których przedmiotem są towary lub usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, nie stosuje się przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.
Specustawa COVID-19 w zakresie omawianego zwolnienia ma zastosowanie do każdego podmiotu, który posiada przymiot zamawiającego (katalog podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy P.z.p., tzw. „zamawiających" określa art. 3 ustawy P.z.p.). Tym samym, ustawodawca nie zróżnicował ze względu na katalog podmiotowy możliwości zastosowania powyższego zwolnienia.
Powyższy przepis znajdzie zastosowanie do zamówień, których wartość jest wyższa od wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro (tj.: 128 079 zł netto). Zgodnie bowiem z treścią art. 4 pkt 8 ustawy P.z.p....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta