Sztuka, miłość i nienawiść
Katarzyna Kobro. Zakwestionowała myślenie o rzeźbie jako bryle. Jej sztuka długo spotykała się z niezrozumieniem. Dziś uważa się ją za jedną z głównych prekursorek międzynarodowej awangardy.
Katarzyna Kobro urodziła się w Moskwie w 1898 roku. Miała wielonarodowościowe korzenie: ojciec pochodził z rodziny niemieckiej osiadłej na Łotwie, matka była Rosjanką. Władysława Strzemińskiego poznała podczas I wojny światowej w moskiewskim szpitalu, w którym była sanitariuszką. 18-letnia dziewczyna zakochała się w mężczyźnie, który na froncie stracił rękę, nogę i częściowo wzrok. Sztuka była pasją obojga, wtedy jeszcze ich jednoczyła. Zanim w 1924 roku opuścili Rosję i zamieszkali w Polsce, obracali się w kręgu konstruktywistycznej awangardy, do której należeli Kazimierz Malewicz, El Lissitzky, Władimir Tatlin, Aleksander Rodczenko.
W latach 20. i 30. XX wieku Strzemińscy stali się aktywnymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta