Transport międzynarodowy na zaostrzonych zasadach
Już niedługo kierowcy w trasie międzynarodowej odpoczną w kabinach auta nie dłużej niż 45 godzin. Zmienią się też reguły odbierania przez nich odpoczynków tygodniowych skróconych i częstotliwość powrotu do domu.
Wejście w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z 28 czerwca 2018 r. zmieniającej dyrektywę 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (Dz Urz UE z 2018 r. L 173, s. 16) zobowiązuje państwa członkowskie UE do jej implementacji i wprowadzenia zmian do swoich porządków prawnych najpóźniej do 30 lipca 2020 r. Do tego czasu zastosowanie ma Dyrektywa 96/71/WE w swoim dotychczasowym brzmieniu.
Główne cele, jakim służyło powstanie dyrektywy 2018 /957, to m.in.:
∑ zapewnienie poszanowania praw pracowniczych oraz równych warunków działania przedsiębiorstwom poprzez m.in. swobodę świadczenia usług czy swobodę przepływu pracowników,
∑ zagwarantowanie stosowania zasady równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji wśród pracowników, np. poprzez przyjęcie i szanowanie podstawowych praw pracowniczych,
∑ zwalczanie oszustw oraz nadużyć związanych z delegowaniem pracowników poprzez m.in. transnarodowy wymiar kontroli czy wymianę informacji pomiędzy organami danych państw członkowskich.
Już bez wyłączenia kierowców
Dotąd postanowienia Dyrektywy 96/71/WE nie obejmowały kierowców poruszających się w transporcie międzynarodowym wewnątrz UE i EOG. Również polska ustawa z 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta