Podział zamówienia zwiększa konkurencyjność
Zamawiający, przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego powinien zweryfikować czy przedmiot zamówienia jest podzielny, czy jego podział na części jest uzasadniony i czy może przynieść korzyści finansowe.
Zbyt szeroki przedmiot zamówienia może powodować ograniczenie kręgu wykonawców, którzy mają szanse wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zachęta do dzielenia
Instytucja podziału zamówienia na części wywodzi się z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych (dalej: „dyrektywa klasyczna") – motyw 78 dyrektywy stanowi, że „Zamówienia publiczne powinny być dostosowane do potrzeb MŚP. (...) W tym celu oraz aby zwiększyć konkurencję, instytucje zamawiające należy w szczególności zachęcać do dzielenia dużych zamówień na części." Polski ustawodawca nie nałożył jednak na zamawiających obowiązku dzielenie zamówienia na części. Zgodnie z art. 36aa ust. 1 Pzp „Zamawiający może podzielić zamówienie na części, określając zakres i przedmiot tych części." Podział zamówienia na części jest więc jedynie uprawnieniem zamawiającego, które doznaje jednak pewnych ograniczeń.
Potrzebne uzasadnienie
W przypadku, gdy zamawiający nie zdecyduje się dokonać podziału zamówienia na części, jest on zobowiązany zamieścić w protokole postępowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta