Odszkodowanie za błąd także w czasie Covid-19
Za błąd lekarski, w tym błędną decyzję o odmowie przyjęcia na leczenie, odpowiada szpital. Czasami także osobiście lekarz. OLGA BIERNACKA
W razie popełnienia błędu lekarskiego skutkującego uszkodzeniem ciała lub wywołaniem rozstroju zdrowia pacjent może wytoczyć powództwo o naprawienie szkody obejmującej wszelkie wynikłe z tego powodu koszty. Pacjent może domagać się również przyznania mu odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w związku z doznanymi cierpieniami psychicznymi i fizycznymi.
Za błąd lekarski – w tym błędną decyzję o odmowie przyjęcia pacjenta do szpitala – odpowiada szpital. Jeżeli błędu dopuścił się lekarz będący pracownikiem szpitala, nie będzie on ponosił odpowiedzialności odszkodowawczej wobec pacjenta.
Odpowie solidarnie
W przypadku pracy na tzw. kontrakcie lekarz będzie odpowiadał solidarnie ze szpitalem. Oznacza to, że poszkodowany może żądać całości lub części świadczenia odszkodowawczego od obu dłużników łącznie lub od każdego z osobna. Zarówno szpital, jak i lekarz prowadzący indywidualną praktykę muszą posiadać ważne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, a poszkodowany może dochodzić odszkodowania bezpośrednio od ubezpieczyciela.
Na żądanie poszkodowanego zobowiązany do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta