Marże deweloperów coraz bardziej pod presją
Wyniki budowniczych mieszkań po III kwartale pokazują, że przerzucanie na klientów kosztów wykonawstwa nie jest takie proste – a wyzwań przybywa.
23,9 proc. wyniosła po trzech kwartałach br. marża brutto ze sprzedaży liczona dla 14 deweloperów z rynku kapitałowego. To wynik o 1,6 pkt proc. słabszy niż rok wcześniej, ale też o 0,8 pkt proc. lepszy niż w analogicznym okresie 2018 r. Wydaje się więc, że spółki trzymają fason, jednak analiza samego III kwartału przynosi niespodzianki.
Licząc po dziewięciu miesiącach, elita wciąż szczyci się średnią rentownością rzędu 30 proc. – przypomnijmy, że pierwsza marża to przychody pomniejszone o koszty wytworzenia: nie uwzględnia kosztów marketingu, sprzedaży, zarządzania spółką ani finansowania.
Stawkę otwiera Lokum Deweloper, wyspecjalizowany w inwestycjach o podwyższonym standardzie. Widać jednak wyraźny spadek marży względem poprzednich lat, a konkurencja depcze już po piętach. Na drugim miejscu znalazł się Dom Development, który z roku na rok małymi krokami konsekwentnie poprawia wynik. Na trzecim miejscu uplasowała się Develia, która – podobnie jak Lokum – zanotowała spadek parametru względem poprzednich lat.
Jeśli spojrzeć na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta