Jednostronna zmiana warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych
Klauzula dobrych obyczajów od lat stanowi oś sporu w licznych postępowaniach z zakresu ochrony konsumentów. Jej generalny, nieostry charakter z jednej strony uelastycznia obowiązujące regulacje, a z drugiej ogranicza pewność obrotu.
Nierzadko przedsiębiorcy, działając w oparciu o brak wyraźnych zakazów oraz dotychczasową akceptację ze strony regulatorów rynku, podejmują określone działania, które w późniejszym czasie spotykają się z reakcją ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jedną z takich praktyk, budzącą liczne kontrowersje, jest jednostronna zmiana warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Zmiany umów są kwestionowane przez UOKiK jako sprzeczne z dobrymi obyczajami wobec braku w kontrakcie precyzyjnej klauzuli modyfikacyjnej. Czy najnowsze orzecznictwo sądowe pozwoli Prezesowi UOKiK na obronę w sądzie wydanych dotychczas decyzji? Jednocześnie toczą się zaawansowane prace legislacyjne dotyczące nowych regulacji prawnych dla sektora telekomunikacyjnego. Czy projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej zmierza do polepszenia sytuacji prawnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych, czy jednak należy oczekiwać na kolejną wersję projektu ustawy, która będzie stanowiła odpowiedź na pilną potrzebę rynku jednoznacznego przesądzenia tego problematycznego zagadnienia?
Różne interpretacje dobrych obyczajów
Klauzula dobrych obyczajów ma szczególnie istotne znaczenie w obszarze ochrony prawa konsumentów. Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, sprzeczność z dobrymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta