Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sto lat na poboczu

23 stycznia 2021 | Plus Minus
Polskie e-auto wygląda świetnie, ale na razie tylko na wizualizacjach
źródło: materiały prasowe
Polskie e-auto wygląda świetnie, ale na razie tylko na wizualizacjach
Linia montażowa ciężarówki Polski Fiat 621 uruchomiona w PZInż na warszawskiej Pradze w marcu 1935 roku
źródło: NAC
Linia montażowa ciężarówki Polski Fiat 621 uruchomiona w PZInż na warszawskiej Pradze w marcu 1935 roku
Polonez, niedoszły hit eksportowy. Żerańskie FSO, 1980 r.
autor zdjęcia: Andrzej Marzec
źródło: EAST NEWS
Polonez, niedoszły hit eksportowy. Żerańskie FSO, 1980 r.

ROBERT PRZYBYLSKI Polska w przemyśle samochodowym wiecznie goni za konkurencją. Obecnie to już trzecia epoka, w której podchodzimy do własnej produkcji aut. Poprzednio sukcesów nie było. Czy elektryczna Izera to zmieni?

Jeśli wierzyć rządowi Mateusza Morawieckiego, otworzyło się wyjątkowe okienko pozwalające nam wejść do gry na rynku producentów samochodów. Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, który wskazał już Jaworzno jako miejsce, w którym od 2024 r. spółka Electromobility Poland (EMP) ma wytwarzać elektryczne auta pod marką Izera, argumentuje, że pojawienie się nowych technologii jest szansą na rynkowe przetasowania. Tak było w przypadku odrzutowych silników, gdy do konkurencji włączył się z sukcesem General Electric, a odpadł potężny Wright, tak było z telefonami komórkowymi, gdy pojawiły się smartfony Apple'a, a zniknęła Nokia. Teraz taką rewolucją jest zastępowanie napędu spalinowego elektrycznym.

Minister zapewnia, że ma „pełną świadomość skali trudności, z jaką trzeba będzie się zmierzyć na każdym etapie rozwoju przedsięwzięcia". Mimo to jest przekonany, że warto, bo motoryzacja pociągnie za sobą rozwój techniczny rodzimych firm i własnych rozwiązań technologicznych. – Kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie czy transformacja regionów powinny być rolą państwa – uważa. Wskazuje także na zaangażowanie rządów w pomoc dla branży motoryzacyjnej: 100 mld euro przeznaczone w ostatnich latach przez Niemcy dla rodzimych koncernów i podobny wielkością pakiet ratunkowy dla firm z Detroit, przygotowany przez rząd USA.

Politycy noszą na...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11869

Wydanie: 11869

Zamów abonament