Duże sieci wykorzystują okazję do wzrostu
Mimo pandemicznych ograniczeń i restrykcji wiele dużych sieci chce w 2021 r. rozwijać się nawet jeszcze szybciej niż w latach wcześniejszych. Wdrażają też nowe formaty i inwestują w technologie, zwłaszcza te pozwalające na automatyzację sprzedaży, jak np. kasy samoobsługowe.
Z najnowszych danych Euromonitor International wynika, że w 2021 r. rynek handlu spożywczego powinien urosnąć o 2,8 proc. po 0,9 proc. spadku w 2020 (dane w cenach stałych). Uwzględniając inflację oraz wzrost cen spowodowany podatkiem obrotowym czy cukrowym od stycznia – wzrost będzie wyższy. Najszybciej rosnącym kanałem pozostaną dyskonty.
Ambitne plany
Dyskonty świetnie poradziły sobie już w 2020 r., rosnąc jako kanał o 7,7 proc., w tym ma być to 7,9 proc. wzrostu. Hipermarkety to jedyny kurczący się sektor rynku. W tym roku sprzedaż w nim ma dalej spadać, sklepy będą znikały, przejmowane przez graczy z innych sektorów. W 2021 r. spodziewane jest sfinalizowanie transakcji przejęcia Tesco w Polsce przez sieć Netto, co oznaczać będzie kolejne zmiany w sektorze.
Pandemia w branżę handlową uderzyła z całą mocą, jednak nie doprowadzając do zamykania sklepów, choćby w przypadku sektora spożywczego czy drogerii. Firmy zmagały się z szeregiem ograniczeń i nadal odczuwają ich skutki, jak godziny dla seniorów z 50-proc. spadkiem sprzedaży czy limity,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta