Doręczenia elektroniczne – nowe obowiązki przedsiębiorców, urzędów i samorządów
Ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych nakłada szereg obowiązków na przedsiębiorców, administrację rządową i samorządową. Wprowadza nowy model korespondencji z urzędami i samorządami. Ma on być elektroniczny oraz bezpłatny dla obywateli i przedsiębiorców.
Nie znaczy to jednak, że już od wejścia w życie ustawy tak się stanie, gdyż przewiduje ona wiele etapów, a cały proces ma się skończyć dopiero 1 stycznia 2029 r. Sama ustawa wejdzie w życie 1 lipca tego roku.
Wprowadzenie nowego modelu doręczeń ma realizować standardy wskazane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (Dz.Urz. UE z 2014 r. L 257, s. 73).
Baza adresów elektronicznych
Nowym podstawowym i domyślnym sposobem dostarczenia korespondencji będzie postać elektroniczna poprzez usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (e-Doręczenia). Dotyczy to zarówno korespondencji od podmiotów prywatnych do organów administracji, jak i w drugą stronę. Zgodnie z informacjami na stronach rządowych „usługi publiczne w formie cyfrowej (e-Usługi) powinny stanowić domyślną formę komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją, będąc wygodną alternatywą dla tradycyjnej formy papierowej".
W tym celu ma zostać stworzona przez ministra właściwego do spraw informatyzacji baza adresów elektronicznych. W bazie znajdą się zarówno adresy elektroniczne podmiotów publicznych jak i prywatnych. Przy czym część podmiotów prywatnych, przede wszystkim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta