Wyzwania inspektorów w sektorze publicznym mają swoją specyfikę
Organ administracji powinien poszukiwać przede wszystkim inspektorów ochrony danych osobowych, którzy mają doświadczenie i znają specyfikę administracji bądź też są wyedukowani właśnie w tym kierunku.
Administratorzy danych muszą sobie zdać sprawę, że kluczowe jest powołanie inspektora ochrony danych posiadającego odpowiednie kompetencje i zapewnienie mu niezależności. Tylko w ten sposób osoba pełniąca tę funkcję może realnie wspierać administratora i doradzać mu w ciągłym budowaniu właściwego systemu ochrony danych osobowych zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Inspektorzy ochrony danych (IOD) muszą mieć odpowiednie kompetencje, by prawidłowo realizować powierzone im zadania. RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych, wskazuje, że IOD musi mieć fachową wiedzę dotyczącą prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych. Powinien mieć również umiejętności pozwalające realizować mu zadania wymienione w art. 39 RODO. Te zadania to m.in. informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych. Do obowiązków takiej osoby należy też monitorowanie przestrzegania RODO i innych przepisów o ochronie danych oraz wewnętrznych polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w tym zakresie. Musi być w stanie wskazywać zalecenia co do oceny skutków dla ochrony danych. Te wymagania powodują, że IOD powinien cechować się nie tylko znajomością prawa w dziedzinie ochrony danych osobowych,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta