Majątkowe metody wyceny przedsiębiorstwa
Przy wyborze odpowiedniej metody wyceny przedsiębiorstwa bierze się pod uwagę przede wszystkim to, czy spółka jest notowana na giełdzie, profil działalności przedsiębiorstwa, czy etap jej rozwoju. Znaczenie ma również koniunktura gospodarcza oraz zdolność spółki do generowania zysku.
Wycena przedsiębiorstwa jest konieczna, gdy jest planowana transakcja np. zakupu lub sprzedaży udziałów/akcji, postępowania podatkowe bądź upadłościowe, ocena zdolności kredytowej konsumenta czy fuzje.
Metody wyceny przedsiębiorstwa możemy podzielić na następujące grupy:
- metody majątkowe,
- metody dochodowe,
- metody porównawcze,
- metody mieszane,
- metody pozostałe.
W tym artykule opisane zostały metody majątkowe.
Metody majątkowe są proste, ponieważ w tej metodzie zakładamy, że przedsiębiorstwo jest warte tyle, ile składniki majątku pomniejszone o jego zobowiązania. Są to historycznie najstarsze metody wyceny przedsiębiorstw. Metody majątkowe nie uwzględniają wielu ważnych czynników mających wymierny wpływ na wartość przedsiębiorstwa, które nie są zawarte w sprawozdaniu finansowym tj. problemy wewnętrzne, kondycja gospodarki, renoma przedsiębiorstwa itp. Metody te są wskazane gdy przedsiębiorstwa:
- planuje likwidacje,
- przeprowadza zmiany formy prawnej działalności,
- przeprowadza zmiany stosunków użytkowania (leasing, dzierżawa),
- jest w trakcie łączenia i podziału przedsiębiorstwa.
Poniżej przedstawiono uproszczony bilans przedsiębiorstwa XYZ. Dodatkowo w bilansie znalazły się kolumny odnoszące się do wyceny metodą skorygowanych aktywów netto (korekta wynika z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta