Ustalanie beneficjenta rzeczywistego. Stare i nowe wyzwania
31 października weszły w życie przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Instytucje obowiązane, w tym banki, muszą się teraz zmierzyć z szeregiem wyzwań związanym z ustaleniem beneficjenta rzeczywistego.
Wprawdzie poprzednia ustawa dotycząca przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML) nakładała już na instytucje obowiązane wymóg przeprowadzenia procesu identyfikacji struktury własnościowej oraz weryfikacji beneficjenta rzeczywistego (BR), ale nie definiowała, w jaki sposób taki proces powinien być przeprowadzony. Natomiast zgodnie z nowymi przepisami, instytucje nie mogą polegać wyłącznie na informacjach zawartych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Idąc krok dalej, instytucje muszą zgłaszać regulatorowi wszelkie rozbieżności, które zostały zidentyfikowane podczas procesu ustalania beneficjenta rzeczywistego.
Jak identyfikować beneficjenta rzeczywistego?
W takim razie, w jaki sposób identyfikować beneficjenta rzeczywistego, jeśli nie na podstawie informacji zebranych w CRBR? Jednym ze sposobów jest zebranie informacji od klienta. Nie zawsze jednak przedstawiciele spółki będą chcieli przekazać takie dane, szczególnie w przypadku nawiązywania relacji biznesowej z instytucjami, niedawno objętymi wymogami ustawy AML, a które wcześniej nie wymagały takich informacji. Trudność też może wystąpić w przypadku klientów, którzy są częścią międzynarodowej grupy kapitałowej. W takich przypadkach, dla nich samych, identyfikacja BR nastręcza trudności. Natomiast sama...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta