Przewóz międzynarodowy to nie delegacja
Nie można już uznać, że kierowca wykonujący transport międzynarodowy jest w podróży służbowej. Tym samym nie ma podstaw do wypłaty należności z tego tytułu zwolnionych z podatku i składek.
2 lutego 2022 r. weszła w życie część przepisów ustawy z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 209). Nowelizacja dostosowuje polskie przepisy do unijnego pakietu mobilności, a także do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. (K 11/15), który podał w wątpliwość idee istnienia podróży służbowych w przypadku pracowników stale przemieszczających się.
Zmiany dotyczą podróży służbowych kierowców w transporcie międzynarodowym oraz zasad dotyczących prowadzenia i przechowywania ewidencji czasu pracy kierowców.
Charakter wyjazdu
Znowelizowany art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowców, który definiuje podróż służbową, ma zastosowanie jedynie do krajowych przewozów drogowych. Z przepisów art. 21a i art. 2 pkt 7 ustawy nadal więc wynika, że w przypadku kierowców wykonujących przewozy drogowe obowiązuje autonomiczna – względem art. 775 kodeksu pracy – definicja podróży służbowej (por. wyrok Sądu Najwyższego z 20 maja 2011 r., II UK 349/10). Kierowcy w ruchu krajowym będą więc rozliczani na dotychczasowych zasadach.
Zgodnie natomiast z nowym art. 22b ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowca, który wykonuje zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta