Czy wystrój sklepu może być znakiem towarowym?
Przepisy dopuszczają rejestrację niekonwencjonalnych znaków towarowych, w tym znaków przestrzennych, jednak muszą one spełniać określone prawem wymogi.
Rozważania na temat niekonwencjonalnych znaków towarowych należy rozpocząć od przybliżenia definicji znaku towarowego znajdującej się w polskiej ustawie z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (dalej jako PWP). >patrz ramka
Definicja ta funkcjonuje od 2019 r. i jest wynikiem implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 roku, mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych. Dyrektywa usunęła z definicji znaku towarowego wymóg jego graficznej przedstawialności, zastępując go warunkiem przedstawienia w rejestrze w sposób pozwalający właściwym organom i odbiorcom na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej właścicielowi znaku towarowego.
Cukierek, a nawet stadion
W doktrynie znaki towarowe dzieli się na znaki konwencjonalne czyli tradycyjne tj. znaki słowne czy graficzne oraz znaki niekonwencjonalne, wśród których wymienia się oznaczenia widzialne oraz niewidzialne. Jednymi ze znaków nietradycyjnych widzialnych są właśnie znaki towarowe przestrzenne.
Forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, została wprost wskazana jako możliwa do zgłoszenia w charakterze znaku towarowego w art. 3 dyrektywy 2015/2436 oraz w art. 120 ust. 2 PWP. Nie ma więc wątpliwości co do tego, że w świetle...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta