Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Olga i Natalia Pasiecznik: Wojna wyostrza spojrzenia na istotne sprawy

23 kwietnia 2022 | Plus Minus | Jan Bończa-Szabłowski
Olga Pasiecznik  Urodzona w Ukrainie, od lat 90.  XX wieku związana z Polską. Występowała na najbardziej znanych  i prestiżowych operowych scenach świata. Ma w repertuarze ponad  40 partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Solistka Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie.
źródło: tadeusz Deszkiewicz
Olga Pasiecznik Urodzona w Ukrainie, od lat 90. XX wieku związana z Polską. Występowała na najbardziej znanych i prestiżowych operowych scenach świata. Ma w repertuarze ponad 40 partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Solistka Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie.
Natalia Pasiecznik Urodziła się w Ukrainie, mieszka w Szwecji. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku trzech lat, kontynuowała w konserwatorium we Lwowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Królewskiej Akademii Muzycznej  w Sztokholmie. Posiada bogaty repertuar,  gra na współczesnym fortepianie  i na instrumentach z epoki. Występowała  w całej Europie, USA, Japonii czy Argentynie jako solistka i kameralistka. Jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej  w Sztokholmie.
źródło: tadeusz Deszkiewicz
Natalia Pasiecznik Urodziła się w Ukrainie, mieszka w Szwecji. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku trzech lat, kontynuowała w konserwatorium we Lwowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie. Posiada bogaty repertuar, gra na współczesnym fortepianie i na instrumentach z epoki. Występowała w całej Europie, USA, Japonii czy Argentynie jako solistka i kameralistka. Jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie.

W 2014 roku odwołałyśmy wszystkie nasze występy w Rosji i skończyłyśmy z repertuarem rosyjskim. Wielu naszych zachodnich pracodawców nie mogło pojąć tej decyzji. Dziwili się, jak można rezygnować z tak intratnych propozycji i dalszego rozwoju kariery - mówią Olga i Natalia Pasiecznik.

Plus Minus: Kiedy rozmawiam z siostrami, z których jedna jest światowej sławy śpiewaczką, druga znakomitą i cenioną pianistką, muszę zacząć od pytania o tradycje muzyczne w rodzinie.

Natalia Pasiecznik: Pochodzimy z rodziny polsko-ukraińskiej i urodziłyśmy się w Ukrainie, gdzie muzykalność jest zjawiskiem dość powszechnym.

Olga Pasiecznik: Kiedy jeden z członków dalszej rodziny zapytał, co robię po przeniesieniu się do Polski, odpowiedziałam: „Śpiewam". „To wiem – odrzekł – ale pytam, co robisz zawodowo". W naszej rodzinie tradycja wspólnego muzykowania jest czymś naturalnym. Wszyscy albo grają, albo śpiewają.

Panie grają na fortepianie od trzeciego roku życia, więc zakładam, że muzyczny duet sióstr Pasiecznik zaistniał już w dzieciństwie.

N.P.: Zresztą w różnych konfiguracjach. Na początku Olga grała, a ja śpiewałam, potem było odwrotnie, a zdarzało się i tak, że obie grałyśmy, a śpiewała nasza mama.

Urodziły się panie w Ukrainie i tam zaczęły kształcić się muzycznie. Pani Olga przeniosła się potem do Polski, by kontynuować naukę, potem związała się z Warszawską Operą Kameralną, a dziś Polską Operą Królewską. A jak to się stało, że pani Natalia znalazła się w Szwecji?

N.P.: Brzmi to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12249

Wydanie: 12249

Zamów abonament