Zmiana terminu wyborów samorządowych tylko wyjątkowo
Organy władzy publicznej wybierane są na określoną, z góry ustaloną kadencję, aby nie miały miejsca próby rządzenia bez demokratycznej legitymizacji.
W związku z faktem, że w 2023 r. przypada termin przeprowadzenia wyborów parlamentarnych i samorządowych, grupa posłów zaproponowała przełożenie wyborów samorządowych na 2024 r. Czy jest to propozycja konstytucyjnie dopuszczalna czy też próba pozbawienia narodu jego suwerennych praw? Czy Sejm może zastąpić suwerena?
W Polsce organy przedstawicielskie wybierane są na z góry określony okres – kadencję. W ramach kadencji są kompetentne wykonywać powierzone im zadania w określonym składzie osobowym. W ten sposób jest realizowana demokracja przedstawicielska.
Chociaż w konstytucji bezpośrednio nie określono ani czasu trwania kadencji organów samorządu terytorialnego, ani nie ustalono terminu przeprowadzenia wyborów samorządowych, niemniej błędny byłby wniosek, że Sejm może go swobodnie ustalać. Samorząd terytorialny, jak każda inna instytucja konstytucyjna, objęty jest na zasadach ogólnych systemem gwarancji służących ochronie przestrzegania norm konstytucyjnych. Konstytucja wyznacza standardy postępowania mające zastosowanie do funkcjonowania wszystkich organów władzy publicznej, niezależnie od zakresu i intensywności ich konstytucyjnego umocowania. Odnoszą się one także do terminu przeprowadzania wyborów samorządowych. Z łącznego ujęcia regulacji konstytucyjnych (przede wszystkim art. 2, 4, 16, 62, 169) wynika obowiązek oparcia działalności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta