Opóźnienia w płatnościach i zatory mogą się jeszcze pogłębić
Firmy mają coraz więcej kłopotów z terminową obsługą zobowiązań. Aż 94 proc. małych i średnich przedsiębiorstw przyznaje, że w razie kumulacji płatności świadomie przesuwa część z nich na późniejszy termin.
Nastroje w biznesie są minorowe. W większości branż pogarszają się z miesiąca na miesiąc. Przedsiębiorcy muszą mierzyć się z jednej strony z rosnącymi kosztami, w tym materiałów i energii, a także wynagrodzeń, a z drugiej strony – ze słabnącą koniunkturą gospodarczą, co oznacza spadek sprzedaży na krajowym rynku i mniej zamówień od zagranicznych partnerów.
Nic dziwnego, że w takich warunkach narastają problemy z płynnością finansową biznesu. Pogarsza się obsługa zobowiązań. Powstają duże zatory w płatnościach między firmami.
Przybywa złych długów
Pierwsze jaskółki pogorszenia sytuacji już widać. I to w różnych obszarach. Biura informacji gospodarczej raportują, że zwiększają się tzw. złe długi w biznesie, czyli zobowiązania niespłacane na czas. Chodzi tu o kredyty i pożyczki, ale też płatności oraz faktury typu B2B (np. za dostawy towarów, rachunki za media).
W rejestrze BIG InfoMonitor i w bazie informacji kredytowych BIK na koniec października 2022 r. zaległe zobowiązania przedsiębiorców przekroczyły 39,7 mld zł. Było to prawie 956 mln zł więcej niż na koniec grudnia 2021 r. W tym czasie do bazy trafiło 4,4 tys. firm –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta