TSUE ograniczył jawność rejestru beneficjentów rzeczywistych
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził nieważność przepisu V Dyrektywy AML przewidującego publiczny dostęp do danych zgromadzonych w rejestrach beneficjentów rzeczywistych. Jakie mogą być konsekwencje tego orzeczenia?
W wyroku z 22 listopada 2022 r. (sygn. C‑37/20 i C‑601/20), Trybunał, odpowiadając na pytania prejudycjalne luksemburskiego sądu, stwierdził nieważność art. 1 pkt 15 lit. c) V Dyrektywy AML [tj. dyrtektywy w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu]. Przepis ten ustanawiał zasadę publicznego dostępu do informacji o beneficjentach rzeczywistych zgromadzonych w rejestrach prowadzonych przez poszczególne państwa członkowskie. Orzeczenie może doprowadzić do ograniczenia jawności danych zgromadzonych w rejestrach oraz wywołać daleko idące skutki dla spółek i instytucji obowiązanych, a nawet skutkować powstaniem nowego rejestru i obowiązków dla tych podmiotów.
Jawność rejestru…
Obowiązek prowadzenia rejestrów beneficjentów rzeczywistych przez państwa członkowskie wprowadziła uchwalona w 2015 r. IV Dyrektywa AML. Miały one ułatwić weryfikację struktury własnościowej oraz kontrolę spółek iźinnych osób prawnych, a tym samym przyczynić się do ograniczenia ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. W Polsce funkcję tę pełni uruchomiony w 2018 r. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
Pierwotnie, dostęp do rejestrów beneficjentów mógł zostać ograniczony przez państwa członkowskie do osób i organizacji, które wykażą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta