Protokół z posiedzenia zarządu spółki z o.o. – nowe zasady
Nowelizacja kodeksu spółek handlowych, która weszła w życie 13 października, nadała istotne znaczenie dokumentowi sporządzanemu przez zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jakim jest protokół z jego obrad. Posiedzenia zarządu stały się przez to bardziej sformalizowane.
Prawidłowe funkcjonowanie posiedzeń zarządu oraz protokołowanie ich przebiegu leży w interesie członków organów spółki, jak i samych wspólników. Z tego powodu powinni oni zadbać o przygotowaniu odpowiednich dokumentów korporacyjnych.
Umowa, regulamin lub ustawa
W przeciwieństwie do przepisów określających działanie rady nadzorczej, w przypadku zarządu, ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie rozbudowanych regulacji dotyczących zwoływania i przebiegu posiedzeń. Kodeks spółek handlowych w tej materii ogranicza się bowiem tylko do głównych kwestii organizacyjnych i zasad głosowania. Postanowień rozwijających tę tematykę, należy poszukiwać w umowach lub aktach założycielskich. Umowa spółki powinna jednak ograniczać się generalne do rozwinięcia zasad określonych w ustawie, w oparciu o które będzie funkcjonować zarząd na posiedzeniach. Wszelkie zaś kwestie je uszczegółowiające, w tym postanowienia o charakterze technicznym związane z posiedzeniami zarządu powinny znajdować się przede wszystkim w regulaminie (funkcjonowania) zarządu.
Uchwalenie tego rodzaju dokumentu korporacyjnego umowy spółek przeważnie pozostawiają w kompetencjach zgromadzeń wspólników lub rad nadzorczych. Nieco rzadziej umowa spółki powierza przyjęcie regulaminu samym zarządom. Prawidłowość funkcjonowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta