Klasycy renesansu i baroku oraz nowi mistrzowie
Dzieła Uccella w Warszawie, Martensa w Krakowie, instalacje Piene we Wrocławiu i fotografie Bergemann w Gdańsku można oglądać od przełomu stycznia i początku lutego.
Koniec stycznia to już tradycyjnie czas otwarcia nowych ekspozycji.
W warszawskim Zamku Królewskim po dziełach Caravaggia i Rubensa „Madonna z Dzieciątkiem” Paolo Uccello jest kolejnym arcydziełem, które można oglądać do 30 kwietnia.
Uccello to jeden z najznamienitszych przedstawicieli quattrocenta (XV w.), twórczość zaś Uccella wywarła wpływ na wielu słynnych malarzy, takich jak: Piero della Francesca, Albrecht Dürer czy Leonardo da Vinci, w obrazie zaś „Madonna z dzieciątkiem” zaskakująco oszczędne płaszczyzny architektoniczne tronu w ciekawy sposób kontrastują z bogactwem i złożonością szat oraz oryginalnością póz postaci. To upodobanie do abstrakcji geometrycznej łączone z wpływami sztuki późnego gotyku jest swoistym znakiem rozpoznawczym Paola Uccella.
Dziś wiemy, że Uccello początkowo namalował Jezuska zupełnie nagiego. Dopiero później zdecydował się ubrać go w tunikę z rękawami, co z kolei wymusiło zmianę ułożenia dłoni Madonny.
Obraz wyeksponowany jest w bliskim sąsiedztwie pochodzących z zamkowej kolekcji dzieł czterech innych włoskich mistrzów z okresu średniowiecza i wczesnego renesansu. Paolowi Uccellowi towarzyszą inne arcydzieła z epoki:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta