Rada gminy ma narzędzie pomagające kontroli
Komisja rewizyjna nie posiada uprawnień do wydawania wiążących dyspozycji dotyczących usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w postaci wystąpień pokontrolnych. Skład komisji rewizyjnej musi być tak ukształtowany, żeby każdy z klubów miał w niej swego przedstawiciela.
Jak stanowi art. 18a ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2023 r., poz. 40; dalej: u.s.g.), działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy kontroluje rada gminy i w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
W skład tej komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady gminy. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Ponadto komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Natomiast zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy (art. 18a ust. 2–5 u.s.g.).
Ciało wewnętrzne rady
Praca w komisjach jest ważnym elementem wykonywania przez radnego mandatu pochodzącego z wyborów powszechnych, a wyborcy powinni mieć możliwość odpowiednio łatwego wglądu w działania przedstawicieli (radnych), których wybrali (wyrok WSA w Szczecinie z 17 listopada 2022 r., sygn. II SA/Sz 772/22).
Komisja rewizyjna jest ciałem wewnętrznym rady, przy pomocy którego wykonuje ona swoją funkcję kontrolną i działającym tylko w takim zakresie, w jakim ustawa powierzyła zadania kontrolne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta