Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kierowca czystej krwi

06 maja 2023 | Plus Minus | Mikołaj Sokół
Aston Martin's Spanish driver Fernando Alonso steers his car during the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on April 30, 2023. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
autor zdjęcia: GIUSEPPE CACACE
źródło: Rzeczpospolita
Aston Martin's Spanish driver Fernando Alonso steers his car during the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on April 30, 2023. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Dwukrotny mistrz świata Formuły 1 Fernando Alonso znów marzy o wygrywaniu
autor zdjęcia: William WEST/AFP
źródło: Rzeczpospolita
Dwukrotny mistrz świata Formuły 1 Fernando Alonso znów marzy o wygrywaniu

Wiek to tylko liczba – tę maksymę, przypisywaną arcymistrzowi tenisa Rogerowi Federerowi, w świecie motorsportu realizuje Fernando Alonso. Największe sukcesy dwukrotnego mistrza świata Formuły 1 zdążyły pokryć się grubą warstwą kurzu, ale dobiegający 42. urodzin Hiszpan przeżywa właśnie drugą, jeśli nie trzecią młodość.

Ponad 20 lat temu przebojem wbijał się na wyścigowy szczyt, niejako w roli pioniera. Jego ojczyzna od lat szalała na punkcie wyścigów motocyklowych, w rajdach brylował Carlos Sainz, ale Formuła 1 pozostawała niezdobytą twierdzą. Owszem, Hiszpania miała kilku kierowców w zawodach Grand Prix, ale sukcesy na wielką skalę przyszły dopiero dzięki młodzieńcowi z Oviedo, który zakochał się w kupionym przez dziadka na stacji benzynowej biało-czerwonym modelu McLarena, mistrzowskiej maszyny Ayrtona Senny. Kilkuletni Alonso brał już wtedy udział w wyścigach kartingowych, a w domu organizował zawody dla małych samochodzików – które zresztą przechowuje do tej pory, w specjalnym pudełku na skarby z dzieciństwa.

Do świata Formuły 1 wszedł jeszcze przed 20. urodzinami, w barwach ekipy Minardi. W słabiutkim samochodzie niełatwo było mu pokazać szybkość, talent i wolę walki, ale specjaliści błyskawicznie dostrzegli jego nieprzeciętne umiejętności. Po roku terminowania w roli kierowcy testowego Renault został pełnoprawnym kierowcą tej ekipy w sezonie 2003 – i pod jego koniec wygrał swój pierwszy wyścig, na węgierskim Hungaroringu. Dwa lata później był już mistrzem świata, a w kolejnym sezonie obronił tytuł. Jednak od tamtej pory nie udało mu się wrócić na tron – częściowo za sprawą nietrafionych decyzji, częściowo przez porywczą naturę i przeświadczenie, że jeśli ktoś nie wspiera go...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12563

Wydanie: 12563

Zamów abonament