Łatwe latanie. Linie lotnicze dla każdego
Dwa tygodnie temu opisałem historię początków lotnictwa i przygody pierwszych pasażerów wożonych tymi pierwszymi samolotami. Dzisiaj chcę opowiedzieć o tym, jak latanie z fascynującej i kosztownej przygody zmieniło się w transportową usługę dostępną dla wszystkich.
Historia opisana w poprzednim artykule kończyła się na 1914 r., czyli na początku I wojny światowej. Zmagania wojenne stały się okazją do burzliwego rozwoju techniki lotniczej (o czym opowiem w oddzielnym artykule), dlatego po zakończeniu wojny poziom tej techniki był nieporównanie wyższy. Jednocześnie duża liczba doświadczonych pilotów (wojskowych, odesłanych do cywila) stwarzała możliwość rozwinięcia lotnictwa pasażerskiego.
Pierwsze linie lotnicze
Amerykanie chwalą się, że pierwszą powojenną linię lotniczą stworzyła w maju 1919 r. firma Mercury Air Service z siedzibą w Los Angeles (obecnie: Mercury Aviation Company). Co ciekawe, używała ona samolotów Junkers-Larsen JL-6, czyli adaptowanych do amerykańskich potrzeb niemieckich samolotów Junkers F 13. Te całkowicie metalowe samoloty miały tak dobrą opinię, że w 1922 r. znany polarnik Roald Amundsen użył jednego z nich podczas próby (nieudanej) dotarcia samolotem do bieguna północnego.
Początek aktywności linii lotniczych w Europie zwykle wiąże się z powstaniem holenderskiej firmy KLM. Firma ta została założona 7 października 1919 r., a zatem zaledwie pięć miesięcy później niż wspomniana wyżej Mercury Air Service, ale za to działa nieprzerwanie do dzisiaj. Zanotowano datę pierwszego pasażerskiego lotu KLM: 17 maja 1920 r. Pasażerami było...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta