Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Terminal w Świnoujściu budzi protesty Niemiec

16 sierpnia 2023 | Ekonomia i rynek | Adam Woźniak
Terminal w Świnoujściu docelowo będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych) rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu niemal w całości powstanie na pirsie zlokalizowanym na Zatoce Pomorskiej. Zostanie sfinansowany przez inwestora, który został wyłoniony w drodze konkurencyjnego przetargu. Operator terminalu wyposaży go w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami w standardzie „green terminal”. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności, uzgodnionych z samorządem Świnoujścia, o wartości co najmniej 5 mln euro. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r. ∑
autor zdjęcia: moofushi / AdobeStock
źródło: Rzeczpospolita
Terminal w Świnoujściu docelowo będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych) rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu niemal w całości powstanie na pirsie zlokalizowanym na Zatoce Pomorskiej. Zostanie sfinansowany przez inwestora, który został wyłoniony w drodze konkurencyjnego przetargu. Operator terminalu wyposaży go w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami w standardzie „green terminal”. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności, uzgodnionych z samorządem Świnoujścia, o wartości co najmniej 5 mln euro. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r. ∑

Samorządowcy zza Odry boją się odpływu turystów i szkód w środowisku. Dla polskich władz to polityczna próba zablokowania konkurencji dla Hamburga.

Plany budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu budzą coraz liczniejsze opory w Niemczech. Po wcześniejszych protestach niemieckich samorządowców i działaczy ekologicznych teraz do akcji mają wkroczyć prawnicy.

Według agencji DPA władze leżącej na wyspie Uznam gminy Heringsdorf, która obejmuje nadmorskie turystyczne miejscowości Ahlbeck i Bansin, już szykują się do sądowej batalii przeciwko polskiej inwestycji. W ubiegłym tygodniu miała zostać wynajęta polska kancelaria prawna, która wystąpi o administracyjne dokumenty związane z wydawaniem pozwoleń na realizację inwestycji.

Osłabić Hamburg

Jak podaje Deutsche Welle, Niemcy się obawiają, że wzmożony ruch statków wpływających do przyszłego terminalu będzie miał negatywny wpływ...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12648

Wydanie: 12648

Spis treści
Zamów abonament