Sprzedaż elektroniki nurkuje już pół roku
Tracą największe kategorie produktów na czele z telewizorami i AGD. Polacy mocno złapali się za kieszenie w efekcie wysokiej inflacji. Elektronika jest ofiarą zmiany podejścia konsumentów do wydatków
Tylko w lipcu wartość rynku elektroniki skurczyła się o 3 proc. rok do roku, w maju i kwietniu malała jeszcze mocniej, bo niemal o 4 proc., wynika z danych GfK. W raportowanym okresie od października do lipca jest co prawda 1,9 proc. na plusie, ale to efekt mocnych wzrostów z początku roku. Obecnie z miesiąca na miesiąc spadki w wielu kategoriach produktów się pogłębiają, i to mowa o tych największych – jak komputery i laptopy, telewizory oraz duże AGD.
Raty i oszczędzanie
– Utrzymująca się wysoka inflacja i spowolnienie gospodarcze wpływają negatywnie na branżę. Rynek elektroniki użytkowej jest wprawdzie wartościowo na plusie, ale ilościowo spada – mówi Snjezana Bandner, prezes MediaMarktSaturn Polska. Najmniej negatywny trend widać w przypadku smartfonów, które coraz częściej są w stanie zastąpić laptopy, ale też elektroniki sportowej i produktów, które nie wymagają wysokich jednorazowych wydatków – jak np. urządzenia małego AGD czy akcesoria.
– Lekką tendencję wzrostową obserwujemy we wszystkich kategoriach segmentu premium, co jednak nie rekompensuje spadków w ujęciu całościowym. Wzrost kosztów życia generuje większe zapotrzebowanie na programy finansowania zakupów, jak np. raty 0 proc. czy odroczenie pierwszej raty – dodaje Snjezana Bandner. W efekcie firma koncentruje się na zapewnieniu różnych modeli finansowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta