Kontrola PPK: niedostateczne uprawnienia Inspekcji Pracy
PIP nie może skutecznie kontrolować wykonywania przez firmy obowiązków w zakresie PPK. Inspektorzy nie mogą bowiem żądać okazania dokumentów do oceny stanu faktycznego, a nawet jeśli ustalą nieprawidłowości, nie mogą stosować środków prawnych przewidzianych w przepisach.
W sprawozdaniu Państwowej Inspekcji Pracy z działalności w 2022 r. można znaleźć niezwykle dużo ciekawych informacji, także w obszarze pracowniczych planów kapitałowych, w zakresie których ustawodawca postawił przed PIP określone zadania. Jak się jednak okazuje, mimo dokonanej w 2022 r. nowelizacji przepisów, prawodawca nie wyposażył organu kontrolnego w pożądane narzędzia.
Zmiany wprowadzone w 2022 r.
Przede wszystkim należy przypomnieć, że w połowie 2022 r. do ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy zostały wprowadzone zmiany dotyczące zasad prowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania przepisów o pracowniczych planach kapitałowych. I o ile ogólnie można je ocenić pozytywnie, to zabrakło jednak kilku elementów, które – jeśli zostałyby wprowadzone – z pewnością przyczyniłyby się do większej skuteczności działań PIP.
Czego zabrakło zdaniem PIP
Z treści przedmiotowego sprawozdania wynika, że przede wszystkim zabrakło ze strony ustawodawcy rozszerzenia uprawnień inspektora pracy. Te wynikające z art. 23 ustawy o PIP stanowią o możliwości żądania dokumentów, których prowadzenie jest wymagane ustawą o PPK. Przepis ten uprawnia kontrolerów do żądania „wszelkich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta