Musimy przyspieszyć rozwój przyjaznej światu komunikacji
W Polsce brakuje obowiązujących strategicznych celów dotyczących np. liczby zarejestrowanych samochodów lub autobusów elektrycznych, uruchomionych stacji ładowania czy innych elementów związanych z elektromobilnością.
Najbliższe dwanaście miesięcy będzie dla samorządów szansą na przyspieszenie inwestycji w zrównoważony transport. Perspektywa napływu środków w ramach odblokowanego KPO i unijnych programów regionalnych czy nowe pule dopłat z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozwolą zwłaszcza na powiększenie zeroemisyjnych flot autobusów miejskich.
– Oczekujemy, że w 2024 roku rynek autobusów wesprą unijne granty z nowej perspektywy finansowej funduszy europejskich, FEniKS i Polski Wschodniej. Biorąc pod uwagę wytyczne Parlamentu Europejskiego zakładające od 2030 r. zeroemisyjność wszystkich nowych autobusów miejskich, mamy sporo do zrobienia – mówi Aleksander Kierecki, szef firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.
Więcej elektrobusów
Na razie początek bieżącego roku przynosi efekty działań podejmowanych przez samorządy w roku ubiegłym. Przykładem jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która w ostatnich tygodniach 2023 r. zainwestowała ponad 97 mln zł w powiększenie floty elektrobusów. Zakup objął 32 elektryczne solarisy wraz z systemem ładowania. Jak podaje Transinfo, władze GZM bardzo się spieszyły, gdyż chodziło o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta